Tuesday, October 25, 2011

Roti Naik

Hari ni.. 25/10/2011, tiba-tiba mama rasa sakit di dada.. tak tau laa kenapa... puncanya.. jari-jari tengah dan manis tangan kiri mama memang rasa kebas sejak beberapa bulan yang lalu. Tadi rasa agak lenguh tangan, mama pun ambil laa balm dan sapu kat tangan.. sambil tekan agak kuat. Tiba-tiba mama rasa sakit kat dada, ishhh alamak.. aku kena serangan jantungke? aku nak mati ke? Diurut2 dada, tapi sakit jugak.. mama gi minum air.. sakit gak.. Talipon kazen, terus gi jumpa dia ... katanya BP semua elok, tp diberinya ubat bawah lidah.. suruh rest. Mama ambil ubat bawah lidah.. terus tidur you.. amboiii.. betul2 rest.

Malam masih ada rasa mcm sakit2 skit.. nanti minggu depan akan pergi jumpa specialist. Minta2 takde apa laa kan.. InsyaAllah.. berdoa jer laa mama.. sambil jaga makan hehehe...

Hari ni jugak mama rasa nak makan sangat Roti Naik.. sedangkan lately ni kalau buat roti naik.. mesti turun punya... huhuhu.. kita tengok laa apa jadi ekk kali ni.. hahaha

Cari-cari resipi, jumpa resipi mamafami.. tp alamak ada guna air kelapa laa.. mana nak cari dah tengah malam ni.. Cari lagi.. jumpa laa satu resipi ni.. tp mama tak tulis pulak dari mana mama dapat cuma mama tau resipi asal Sasha Rahmat sumber June Ahmad.. adik beradik kot.. hehehe.. tkasih laa banyak2 ya kerana sudi kongsi resipi.

So, apa lagi.. siap2kan barang2 yang perlu. Ambil yis dan boh dalam bekas dgn gula dan tepung .. kena campur, mama campur air panas.. kah.. kah.. habis hancus.. tak naik yis tu.. buang laa pulak.. rupanya campur air suam daaaaaa.....

Mama ada tukar skit resipi ni.. nanti ikut laa cam kat bawah ya kalau nak cuba.. hehehe

ROTI NAIK
- Sasha Ahmad
Sumber June Ahmad
diubah suai Mamazieza.. ahakzzz

Bahan A:

11 gm yis
1/2 cwn air suam
1 sudu besar gula
1 sudu besar tepung
**satukan bhn A dan biarkan yis naik**

Bahan B:
2 sudu besar majerin / mentega cair

Bahan C:
1 cwn gula dilarutkan dgn 1/2 cwn air panas (gula blh dikurangkan) utk dijadikan sirap gula...(kalo xsuka manis, bleh kurangkan sukatan gulanye...saya letak dlm 5 sudu besar je gula)...MAMA LETAK 1/2 CAWAN GULA JERR

Bahan D:

3 cwn tepung gandum + 1 cwn tepung gandum (Mama guna 4 cawan
garam sket

Ccara:

1) mula2 buat air sirap coz kita nk gunakan air tu, suhunya suam...

2) masukkan 3 cwn tepung ke dlm mgkuk adunan, masuk garam...buatkan lubang ditengah2 tepung...

3) campur bhn A, B & C dan uli tepung...

4) baki tepung yg 1 cwn td blh digunakan sedikit demi sedikit semasa menguli roti...buat hgga adunan tidak melekat di tgn...

5) biar adunan naik...

6) bila adunan dh naik, uli ikut suka dan susun di loyang...

7) susun di loyang dan biarkan roti naik sekali lg (lbh kurang 30-40 minit...

8) bakar suhu 180'c selama 30 minit atau lebih...

9) keluarkan dr oven dan sapu majerin di atas roti...siapppp

* mama gunakan 4 cawan tepung sebab mama campur 1 biji telur merah.
Juga mama sapukan egg wash kat atas roti sebelum bakar.




1 comment:

Nieza said...

Assalammualaikum mama, wah, ada roti...rajin mama meroti yer.saya dah lama tak meroti ni..teringin lak nk mkn roti panas-panas keluar dr oven tapi angin meroti lum sampai lagi...hehe

sakit dada tu harap tak ada apalah yer mama, tapi kena checkup juga...kena buat ECG check jantung kalau ada serangan tu dpt detect nanti...InsyaAllah minta sihat selalu:)