Monday, November 28, 2011

Demam Meroti

Sesekali fikir. dari dok buat macaron yang selalu meragam.. baiklah mama buat roti yang jarang2 nak buat hal.. hehehe.. dah demam plak nak buat roti manjang...

Mama masih kekalkan buat roti menggunakan resipi Tok Mak.. cuma kali ni.. mama biarkan ia naik lama skit.. haa tu dia.. nampakkan.. dia naik tinggi sungguh.. MEMANG NAIK laaa.. heeheheh...

Tapi bila dah masak mama perasan yang roti tu berbonjol kat tengah.. then Nor dari secubitgaramNor67.blogspot.com beri tips.. jgn besar sgt doh tu.. dia takde ruang nak naik.. hehehe.. jadi berebut space laaa.. insya Allah.. cuba lagi.. heheh

Roti Naik Pahang -
Resipi dari Tok Mak

1 BIJI TELUR.
2 SUDU BESAR SUSU PEKAT MANIS.
3/4CWN GULA.
2 SUDU KECIL IBU ROTI@MAURIPAN .
2 SUDU BESAR MARJERIN.
1 SUDU KECIL SORTENING.
500 GM TEPUNG GANDUM CAP SAUH. kali ni mama guna tepung roti
300 ML AIR ..AIR NI DH DI CAMPUR SEKALI TELUR N SUSU MANIS JADI 300 ML AIR.
1 SUDU BESAR SUSU TEPUNG SEBARANG JER


Mama guna Bread Maker..
Masukkan semua bahan2 kecuali marjerin dan shortening tu..
Dlm 5 minit masukkan majerin dan shortening tu dan biarkan laa BM tu buat kerjanya... dah ting... keluarkan dan Bahagi doh pada 30 gm dan bulat2kan atau ikut laa nak buat macam mana pun..




9 comments:

K.Nor said...

salam ma.. tq.. nor amik resipi ya.. mekasih :)

K.Nor said...

ehh bawah dia lompong ya ma yg kat tengah2 tu.. kena tolak dek yg tepi2 la tu :)

rasanya loyang ma tu kecik, tak sesuai guna 30gm utk setiap satu doh tu kut.. kena kurangkan sket kut ma..

Ros said...

salam ziarah,

Amboi cantiknya nampak...

ninazsyafinaz said...

whoaa best nyer meroti..gelihati juga tgk tgh2 dia terbonjol tuh yerk..kalau xder breadmaker..mmg kena menguli tangan..agaknyer dapat gebus mcm nih tak?

Tina Othman said...

wah bestnya ma, kalau takde bm camana pulak proses dia? nak kena uli brp lama tu ye

mamazieza said...

Salam semua.. mama mintak maaf laa weii.. kat opis blog ni takleh masuk laa pulak.. asyik internet error.. approve mesej pun melalui emel jerrr..

Nor.. mungkin jugak acuan mama tu rendah.. tp mama suka size tu.. so biar laa mama kecikkan skit adunan tu kan.. kan.. heheh

Ros... tkasih

Ninazsyafinaz - dgn tangan pun boleh jadi gebu.. tp lambat skit laa.. skit jerrr.. pelan2 kayuh.. hehehe

Tina - kalau takde breadmaker .. guna mixer dgn dough hook boleh.. dengan tangan pun boleh.. sama jerr.. masukkan bahan2 kering.. pastu liquid.. uli skit2 dulu then masukkan majerin dan shortening tu.. uli smpai lembut dan elastik

LinRosly said...

Assalamualaikum Mama...

Ingat Pada Lin Lagi Tak? Atau Dah Lupa...Hehehehe.

Adussss!!! Gebusssnya Roti...Sedap Kalau Cicah Dg Kopi O Nak Rasa....

mamazieza said...

Waalaikumsalam Lin

Pasal apa tak ingat pulak.. kita sama2 menempek kat FP dulu.. hehehe

Nieza said...

Assalammualaikum mama, lama tak singgah dapur mama ni..terliur dah tgk roti mama yang naik ni..nak cuba jugalah resepi roti ni nanti..tq:)